Dato/tid
15.06.2019 – 16.06.2019
18:00 – 01:00
Sted
KoncertKirken
KoncertKirken Organ Sound Art Festival 2019
– A New Sound of an Old Instrument
KoncertKirken Organ Sound Art Festival er en 2-dages musik-, lydkunst-, og performance-festival i KoncertKirken på Blågårds Plads, der finder sted fra d. 15-16. juni 2019.
En række danske, nordiske og internationale kunstnere vil præsentere værker, der tager udgangspunkt i kirkens romantiske hovedorgel (Marcussen, 1926), og kirkens særlige rum og akustik.
Festivalen har som udgangspunkt en pluralistisk forståelse af orgelmusik, der åbner for, at orgelmusikken kan være traditionsbåret og ekstremt moderne på samme tid. Religiøse konnotationer og profane konceptuelle, lydlige eksperimenter. Fra præ-Bach stykker over Henning Christiansens fluxyle orgel-requiem til Kali Malones massive overtonerige droner.
LØRDAG:
Niels Lyhne Løkkegaard (DK)
Group 4K (DK)
Kali Malone /Eric Enocksson (SE)
MIAUX (BE)
Henning Christiansens (DK) ‘Fluxorum Organum’ fremført af organist Christian Rønn (DK) + performance af Henning Lund Ist & Heine Thorhauge Mathiasen (SE, DK)
SØNDAG
Program af organist Yuzuru Hiranaka (JP)
Rie Nakajima (JP)
Hanne Darbovens (DE) ‘Requiem’ fremført af organist Thomas Dahl (DE)
Squares and Triangles (GB)
**************************************
Mad af: Johannes Lund
**************************************
BILLETTER PÅ BILLETTO: www.billetto.dk
**************************************
OM FESTIVALEN:
Organ Sound Art Festival har fundet sted hvert år siden 2016, og produceres af KoncertKirkens daglige leder Björn Ross og i år i tæt samarbejde med de to kunstneriske ledere Jan Høgh Stricker og Steffen Levring.
PRÆSENTERET I SAMARBEJDE MED:
ALICE cph
Snyk
The Lake
Torup Kontemporære Musikfestival
Henning Christiansen Arkiv
MED STØTTE FRA
Statens Kunstfond
Københavns Kommune
Koda
DJBFA / Komponister og Sangskrivere
Goethe-Institut Dänemark
Augustinus Fonden
Sonning Fonden
OM KONCERTKIRKENS ORGEL
Bygget af Marcussen & Søn 1926, restaureret 1988 af Svend E. Nielsen.
Pneumatisk traktur og registratur med bælgventillader.
18 stemmer + 2 transmissioner (markeret med *)
Omfang: Manualer C – g3, Pedal C – f1.
Manual I: Bordone 16´, Principale 8`, Flauto 8´, Dolce 8´, Octava 4´, Mixtur IV.
Manual II: Fistula 8´, Quintetatenente 8´, Viola da Gamba 8´, Flauto traverso 4´,
Quinte 2 2/3´, Flautino 2´, Cornetto V (3 kor + transmission af Fistula 8´ og Quinte 2 2/3´), Tromba 8´, Oboe 8´.
Pedal: Subbasso 16´, Principale 8´, Violoncello 8´*, Flauto 4´*, Trombone 16´.
Kopler: I 4´- I, II – I, 16´- I, II 4´ – I, II 4´ – II, I – P, II – P. Svelle for II.
1 frikombination. Automatisk pedalmoderator.
Kollektiver: piano, mezzoforte, forte, tutti.
Generalcrescendo. Afstillere for tungestemmer.
Litteratur: Poul-Gerhard Andersen: Af en orgelbyggers dagbog. Organistbladet 1948; s. 374 – 379.